Verslag KNVB themabijeenkomst spelvorm 6 tegen 6

Geschreven door Herman Bröring.

Verslag KNVB themabijeenkomst spelvorm 6 tegen 6

Op 10 november 2017 hadden de KNVB en FC Utrecht een themabijeenkomst georganiseerd waarbij de volgende vraag centraal stond: “Het coachen en begeleiden van spelers tijdens de 6 tegen 6, hoe doe je dat?” FC De Bilt trainers Roland Metz (JO9-2) en Vincent Janshen (JO8-2) waren hierbij aanwezig. Onderstaande is besproken, met dank aan Roland voor zijn aantekeningen. Dus beste pupillentrainers, doe er je voordeel mee. En beste ouders, probeer de trainers en de team te ondersteunen waar mogelijk.

De jeugdcommissie

 

Aandachtspunten 6 tegen 6 pupillenvoetbal:

- Spelers zelf laten coachen en beslissen zelf voor wie bijvoorbeeld de uitbal is etc., etc.
- Trainer / coach dient dingen die opvallen (goede dingen en wat kan beter dingen) te bespreken in de periode (na) 10 minuten pauze en met de rust. Tijdens de wedstrijd wordt er dus niet gecoacht.
- In een team heb je verschillende karakters van spelers. Het aanspreken van kinderen (opbouwend kritiek) doe je individueel en roep je de speler even apart. Dit doe je om er voor te zorgen dat de speler niet te kijk wordt gezet in bijzijn van de groep.
- Ieder kind is belangrijk ongeacht of hij wel of niet goed kan voetballen en behandel dus iedereen gelijk.
- Nabespreking na de wedstrijd (geen lang verhaal) voordat je het veld af loopt en neem door wat goed ging en wat beter kan en laat daarbij ook de kinderen het uitbeelden / voor doen.
- Train veel op partijtjes 2 tegen 2 of 2 tegen 1 of 2 tegen 3 en laat zien wat je van de oefeningen verwacht (voordoen dus en niet alleen mondeling, geldt voor alle oefeningen).
- Laat oefeningen op trainingen terug komen, herhaal dus veel al dan niet afwisselen per week, dit zorgt er voor dat kinderen het beter (gaan) begrijpen en/of beheersen
- Laat kinderen zoveel mogelijk bij de uitleg de vragen beantwoorden en kies daarbij niet altijd dezelfde speler uit.
- Maak goede duidelijke afspraken over het op tijd komen bij de trainingen en/of wedstrijden. Ouders er op aan spreken (zij zijn verantwoordelijk) en geef ook aan dat bij herhaaldelijk te laat komen de speler in de wissel begint als je daarvoor kiest. Tuurlijk is het kind de dupe maar dat is juist ook om de ouders te prikkelen om er voor te zorgen dat ze gewoon op tijd zijn. Het is tenslotte ook belangrijk met de voorbespreking.
- Tijdens een voorbespreking in de kleedkamer is het goed om uit te beelden wat je verwacht van de spelers / systeem waarin je gaat voetballen. Doe dit bijvoorbeeld met bidons en/of bekertjes en laat daarbij zien wat je bijvoorbeeld wilt zien tijdens aanvallen en/of verdedigen. Dit soort uitleg in deze vorm wordt door de spelers (in deze leeftijd) beter opgenomen.
- Als je werk met een aanvoerder in het team dan is het goed om te rouleren, dit geeft een speler een trots gevoel (en gaan over het algemeen extra hun best doen) en kijk daarbij over een hele week. Hoe traint een speler en /of hoe gedraagt hij zich, is hij met zijn volle aandacht bezig met de training etc., etc.
- Tijdens trainingen er voor zorgen dat ze met de volle aandacht bezig zijn met de training, m.a.w. het aan elkaar zitten en/of babbelen met elkaar tijdens een uitleg gelijk hierop aanspreken en ook desnoods weer even de speler(s) apart roepen en uit elkaar zetten (het zijn vaak dezelfde personen).
- Een leuk initiatief van een vereniging heb ik al geïntroduceerd bij JO9-2. Een speler van de week kiezen en een week lang dus een beker mee naar huis. Ook dat brengt een stukje trots met zich mee en kan er voor zorgen dat een speler nog meer zijn best wil doen.